Project Glasvezelnetwerk Fiberklaar

Wat of wie is Fiberklaar?

Fiberklaar is een Vlaams privé- bedrijf. Het is een vrij nieuwe netwerkbeheerder op de telecommarkt. Het ontwerpt, bouwt en beheert een netwerk uit glasvezel dat snel, stabiel en vrijwel onbeperkt dataverkeer garandeert. Fiberklaar is geen onderdeel van de gemeente. Wel rolt het een glasvezelnetwerk uit op ons grondgebied. 

Waarom Fiberklaar in onze gemeente?

In 2021 deed Fiberklaar een brede oproep bij onze inwoners om zich gratis aan te sluiten op diens glasvezelnetwerk. Als 20% van de inwoners intekende op de gratis aansluiting, voorzag Fiberklaar het volledige gebied gratis van een glasvezelnetwerk. Na de oproep, werd de nodige 20% behaald in Kontich en ging Fiberklaar aan de slag met de uitrol van het netwerk in onze gemeente. 

Wanneer komt Fiberklaar naar onze gemeente?

Het glasvezelnetwerk in onze gemeente is ongeveer 165 kilometer lang en zou goed zijn voor 9.350 potentiële aansluitingen. In 2022 werden de eerste aansluitingen gelegd in onze gemeente. De volledige infrastructuurwerken zouden afgerond moeten zijn in het najaar van 2023. Deze timing is onder voorboud van onvoorziene en weersomstandigheden. 

Hoe gaat Fiberklaar te werk?

Momenteel gebeurt de uitrol van het netwerk in onze gemeente. Dat gaat - kort samengevat - als volgt in zijn werk:

  1. Homesurvey: een technicus komt langs om te bepalen waar jouw aansluiting komt
  2. Aanleg: de glasvezel wordt in de straat gelegd
  3. Aansluiting: jouw woning wordt aangesloten op het netwerk
  4. Activatie: als je fiberabonnement nam, wordt dat geactiveerd

Hoe verlopen de werken?

Wanneer er een aansluiting komt in jouw straat, breekt de aannemer het voetpad van je straat open en maakt hij er een sleuf in waarin de nieuwe bekabeling wordt aangebracht. De werken duren doorgaans twee weken. Om de werken vlot en veilig te laten verlopen, worden er verschillende verkeersmaatregelen genomen. Je garage of oprit is tijdens de werken tijdelijk niet bereikbaar en er geldt ook een tijdelijk parkeerverbod op de parkeerstroken in je straat. Soms kan het ook dat je straat tijdelijk wordt afgesloten voor verkeer. Na de werken blijft er zand achter op het heraangelegde voetpad. De bedoeling van dit zand is om de voegen tussen de stenen op te vullen, zodat deze terug vaster komen te liggen. We vragen u daarom om dit zand niet in de straatgoot te keren. 

Gebeuren de werken in jouw straat?

Het overgrote deel van de straten in onze gemeente komt aan bod. Enkel de straten die de afgelopen 5 jaar door ons werden heraangelegd, komen niet aan bod. Deze straten liggen in sper waardoor er voorlopig geen bekabeling in mag gelegd worden. In deze straten kan je je aansluiting voor het glasvezelnetwerk van Fiberklaar al aanvragen maar kan die aansluiting pas na enkele jaren gelegd worden.

Hoe verneem je over de werken?

Wanneer er een aansluiting komt in jouw straat, krijg je eerst een brief om de werken aan te kondigen. In die brief vind je meer info over de werken: zoals wanneer ze gebeuren en door wie ze gebeuren. De werken vinden plaats tussen de vooropgestelde data en niet van de ene datum tot de andere. Je krijgt een brief van ons (het lokaal bestuur) en mogelijks ook van Fiberklaar en APK. Je herkent de afzender aan de logo's op de brieven. 

Krijg ik Fiberklaar?

Iedere inwoner die in het aanleggebied woont, kan een fiberaansluiting laten leggen. Je bent geheel vrij om al dan niet voor een aansluiting te kiezen. In aanloop naar de werken krijgen alle inwoners een gratis fiberaansluiting aangeboden. Een technicus van Fiberklaar komt tijdens een huisbezoek langs om te kijken waar de glasvezelkabel het best je woning binnenkomt. Je herkent de medewerkers aan hun fluohesje of jas van Fiberklaar en identificatiebadge. Ze nemen daarbij foto’s van het traject dat de kabel zal afleggen, binnen en buiten je huis.

Heb je een melding over deze werken?

Contactgegevens APK Group (aannemer)

Bereikbaar op werkdagen tussen 8 en 16 u. via het gratis nummer 011/34 90 04 of door te mailen naar apk@fiberklaar.be.


Contactgegevens Fiberklaar

Bereikbaar op werkdagen tussen 9 en 17 u. via het nummer 078-319 987 of door te mailen naar service@fiberklaar.be.

Contactgegevens Technische dienst
Bereikbaar op werkdagen tussen 8 -12 u. en 13- 16.30 u. (m.u.v. vrijdag van 8 - 11.30 u.) via het nummer 03 451 92 80 of door te mailen naar technische.dienst@kontich.be