Aangifte verhuis naar het buitenland

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden aan je gemeente.

Voorwaarden

Je verhuist effectief naar het buitenland.

Procedure

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst Burgerzaken van je gemeente. Je doet dit ten laatste de dag voor je vertrek naar het buitenland. Dit kan uitsluitend via een afspraak.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvang je een document (Model 8) waarmee je je op het gemeentehuis van je nieuwe woonplaats moet aanbieden. De Belgische ambassade of consulaat van je nieuwe woonplaats moet binnen drie maanden op de hoogte gebracht worden van je verhuis.

Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft.

Bezoek zeker de website www.viw.be

Wat meebrengen

  • adres in het buitenland
  • identiteitskaart van elk lid van het gezin boven de 12 jaar
  • bijbehorende puk- en pincode.