Straatvinken - eerste telresultaten binnen!

Hoe gezond is het verkeer in jouw straat?

De Ringland Academie lanceerde op donderdag 24 mei een grootschalig wetenschapsproject met burgers: Straatvinken.

Dit jongste broertje van CurieuzeNeuzen meet deze keer niet de luchtkwaliteit, maar het verkeer in de straat.

Duizenden burgers zullen hebben één uur lang alle verplaatsingen in hun straat getelt. 

1e telresultaten binnen!: Hoe verder van de stad, hoe meer auto's!

Tijdens de jaarlijkse infoavond van de burgerbeweging Ringland in De Roma hebben Huib Huyse (HIVA – KU Leuven) en Thomas Vanoutrive (UAntwerpen), de wetenschappers achter Straatvinken, eerste telresultaten voorgesteld voor de regio Antwerpen. Lees ze hieronder.

Bekijk ook het interview met prof. Vanoutrive op ATV.

Lees de Nieuwsitem van 5/06/2018 via de link hieronder.

 

Groot enthousiasme bij de meer dan 1.600 deelnemers

In de 33 gemeenten van de Vervoersregio Antwerpen en de regio Leuven hebben op donderdag 24 mei meer dan 1.600 mensen in hun straat het verkeer geteld. Er lopen overigens nog altijd telresultaten binnen.

In de bevraging achteraf – ingevuld door bijna 1.300 deelnemers – gaf liefst 96% aan volgende keer opnieuw mee te willen doen. Fijn nieuws, want we gaan zeker door met onze jaarlijkse telling tot 2030.

Bijna alle straatvinken vonden het tellen van het verkeer een interessante ervaring: ze gingen op een andere manier naar hun straat kijken, zagen de dingen vanuit een ander perspectief of hadden achteraf een gezellige babbel met buren en vrienden over hun resultaten.

 

Eén uurtje tellen is zo om

97% vond een uur tellen best haalbaar. Ook dat is goed nieuws, want experts waren daar vooraf niet erg gerust op. Huib Huyse: ‘Zo zie je maar, het engagement van onze burgerwetenschappers is bijzonder groot. Er is ook veel interesse voor de resultaten. We krijgen van veel mensen, individueel of via verenigingen en gemeenten, signalen dat ze iets met de resultaten willen doen.’

 

Ook veel tellers buiten de stad

Positief was dat ook tot ver buiten de stad Antwerpen geteld werd, in regio’s die tot nog toe weinig aan bod kwamen in het mobiliteitsdebat van de Antwerpse regio. ‘Daaruit blijkt dat mobiliteit en leefbaarheid thema’s zijn die overal leven’, oordeelt prof. mobiliteit Thomas Vanoutrive.

Regelgeving

Op initiatief van de Antwerpse burgerbeweging Ringland brengen duizenden burgers in de regio Antwerpen, evenals in Leuven, op donderdag 24 mei van 17 tot 18 uur het verkeer in hun straat in kaart. Ze tellen het aantal en de soort verplaatsingen: te voet, met de fiets, de bus of tram, de auto,...

Wetenschappers van de Universiteit Antwerpen en HIVA - KU Leuven onderwerpen de telresultaten vervolgens aan een analyse. Omdat het om een jaarlijks weerkerend evenement gaat, kunnen de wetenschappers nagaan of onze straten op de goede weg zijn om tegen 2030 de modal shift naar duurzamer en gezonder verkeer te bereiken.

Modal split 50/50

Een van de doelstellingen van het Toekomstverbond, in 2017 afgesloten tussen de overheid en de Antwerpse burgerbewegingen, is de realisatie van een modal split 50/50 in de vervoersregio Antwerpen. Dat betekent dat tegen 2030 de helft van de verplaatsingen gebeurt op een duurzame manier: te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Momenteel is dat nog maar 30 procent. In de Antwerpse vervoersregio gaan daarom 33 gemeenten, van Beveren tot Malle en van Essen tot Lier, samen de uitdaging aan om jaar na jaar beter te scoren.

Het grootschalige burgerwetenschapsproject Straatvinken biedt daarbij een prima ondersteuning. De initiatiefnemers roepen iedereen die droomt van leefbare straten dan ook op om mee te doen.

 

Meer info

De Nieuwsitem van 5/06/2018: https://straatvinken.be/hoe-verder-van-de-stad-hoe-meer-autos/

Meer info over deze actie: straatvinken.be.

Samenwerking

Straatvinken is een initiatief van de Ringland Academie en krijgt wetenschappelijke ondersteuning van de Universiteit Antwerpen en HIVA - KU Leuven. Ondersteunende partners zijn de stad Antwerpen, Gazet van Antwerpen en Argenta.