Verduidelijking waterfactuur bij de overstap naar Pidpa

We kregen de voorbije dagen een aantal vragen van mensen die de indruk krijgen dat hun drinkwaterfactuur duurder is geworden, sinds de overstap van Water-Link naar Pidpa. Aangezien de drinkwaterfactuur niet zo eenvoudig is, proberen we hieronder te verduidelijken dat dat niet het geval is.

 

Vergelijking Water-Link - Pidpa

Om de prijs van drinkwater tussen verschillende watermaatschappijen te vergelijken, bestaat er 1 neutrale bron, de website van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM):

 

2019 Basistarief leidingwater Comforttarief leidingwater
Pidpa 1,3893 2,7787
Water-Link 1,4929 2,9858

 

Zoals je kan zien is Pidpa per kubieke meter water wel degelijk 7,5% goedkoper dan Water-Link, zowel het basistarief, als het comforttarief (voor vrij grote verbruikers). Elk huishouden krijgt sowieso 30 kubieke meter water aan basistarief, verhoogd met 30 kuub per gedomicilieerde op dat adres. Een gezin van 4 personen heeft dus recht op 150 kubieke meter water aan basistarief (30 + 4 * 30 = 150).

Op de website van de VMM kan je ook je waterfactuur simuleren. Hieronder vind je een simulatie van een volledige jaarfactuur van een 4-persoonsgezin met typisch verbruik (bron: VMM):

Pidpa  452,1653 (incl. 6% BTW)
Water-Link 463,5571 (incl. 6% BTW)

 

Ook bij deze simulatie komt Pidpa dus goedkoper uit dan Water-Link, weliswaar slechts 2,5% lager. Waarom is de factuur slechts met 2,5% gedaald i.p.v. 7,5% van de drinkwaterprijs? Dat komt omdat de drinkwaterfactuur niet enkel bestaat uit het verbruik van water, maar daarnaast worden er ook gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsbijdragen geheven. De saneringsbijdragen worden gebruikt om riolering te vernieuwen en aan te leggen. Die saneringsbijdragen maken een groot deel uit van de factuur en zijn even hoog, of je nu bij Water-Link of Pidpa zit.

Daarnaast bevat de factuur ook nog een “vastrecht”. Het vastrecht is wettelijk vastgelegd en is hetzelfde voor alle drinkwaterbedrijven in Vlaanderen.

Waarom lijkt het dan alsof u meer moet betalen?

Normaalgezien krijg je 4 facturen (3 voorschotfacturen en een jaarlijkse verbruiksfactuur), zowel bij Water-Link als bij Pidpa. Bij Pidpa zullen de voorschotfacturen komen in januari, april, juli. De verbruiksfactuur valt in september/oktober in de bus, afhankelijk van wanneer je je meterstand doorgeeft.

Door de overstap van Water-Link naar Pidpa, ontvingen de Kontichnaren in januari geen voorschotfactuur, maar enkel in april, juli en nu dus de verbruiksfactuur. Je betaalt in 2019 dus slechts drie waterfacturen. Vanaf 2020 zullen er wel 4 facturen per jaar komen.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat je in 2019 je volledige waterfactuur in 3 keer hebt moeten betalen, terwijl dat normaal gespreid wordt over 4 facturen. Daarom lijkt de factuur dit jaar zwaarder uit te vallen, maar in totaliteit voor 2019 betaal je in elk geval minder bij Pidpa, dan dat je bij Water-Link betaald zou hebben.

Op de laatste factuur staat onderaan ook wanneer je de volgende voorschotfactuur mag verwachten (januari 2020) en hoe hoog deze zal zijn.

Een eenvoudige vergelijking van wat je in januari 2018 betaalde aan Water-Link met wat je in januari 2020 betaalt aan Pidpa, geeft een fout beeld, aangezien zowel Water-Link als Pidpa hun drinkwaterprijs geïndexeerd hebben. Maar indien een vergelijking maakt tussen Pidpa en Water-Link op hetzelfde moment, zal je in alle gevallen voordeliger uitkomen.

 

Voor bijkomende toelichting kan je terecht bij Pidpa op het gratis nummer 0800 90 300 (op werkdagen bereikbaar van 8 tot 17 u.) of via https://www.pidpa.be/content/meer-info-nodig.

Gepubliceerd op vrijdag 4 oktober 2019 11.37 u.